Övernattningslägenhet för gäster
Föreningens övernattningslägenhet
Lokalen i entréplanet på Augustendalsvägen 26 är uppdelad i en förvaltningslokal och en övernattningslägenhet för gäster till boende. Du som är medlem i Brf Himmelsbågen kan boka lokalen via samma system som till tvättstugan och åtkomst till övernattningslägenheten sker via din tagg.
Obs! Din tagg är en värdehandling. Tappar du bort din tagg är det viktigt att anmäla detta till Alova eftersom någon annan kan använda den till att boka och ge åtkomst till Gästlägenheten.
- Lägenheten är ca 60 m2 och inredd för 6 personer.
- Det finns 2 våningssängar med plats för 4 personer och 1 bäddsoffa med plats för 2 personer
- Badrum med dusch och toalett
- Trinettkök för enklare matlagning samt kylskåp
- Matplats för 6 personer
- Täcken och kuddar finns i lägenheten men sänglinne och handdukar tar man med sig själv.
- Städutrustning och toalettpapper
- Brandvarnare, skumsläckare och brandfilt
Bokning
Du bokar gästlägenheten på samma sätt som du bokar tvättstugan.
- Via bokningspanelen med din bokningsbricka/tagg i varje trappuppgång
- Via webben: Instruktion-inlogg-1-2
- Via appen Electrolux Vision Mobil i din mobil
OBS! Bokningsbrickan/Taggen kommer under din hyresperiod att fungera som nyckel både till gästlägenhet och porten på Augustendalsvägen 26. Om du har tappat bort din bokningsbricka/tagg så kan du beställa en via Alova för en kostnad på 40 kr/st. Det tar ca 10 dagar att få den levererad så kontrollera att du har din bokningsbricka/tag innan du bokar då det är din nyckel till gästlägenheten.
- I bokningsvyn väljer du ”Boka” och sedan ”Övernattningslägenhet”
- I bokningsvyn under ”Inställningar” kan du ställa in om du vill ha en påminnelse om din bokning och om du vill ha din bokning inlagd i din digitala kalender. Den regel du ställer in gäller då både för tvättstuga och gästlägenhet.
Övriga villkor för bokning
Bokning av gästlägenheten kan göras tidigast 3 månader i förväg
- Du kan maximalt ha 1 aktiv bokning åt gången
- Gästlägenheten kan endast hyras för 1-6 nätter i rad. Dock kan du själv endast boka 3 nätter i följd i systemet, önskar man fler kontaktar man Alova, se ovan.
- Tillträde till lägenheten ges från kl. 14.00 på ankomstdagen och lämnas väl städad enligt ordningsregler kl. 12.00 på avresedagen
Avbokning
Avbokning bör göras minst 7 dagar före bokat datum för att ge andra möjlighet att boka gästlägenheten. För att inte bli debiterad måste avbokning ske minst 24 timmar före bokat datum. Vid senare avbokning debiteras en dygnshyra.
Betalning
Kostnaden per natt är 550 kr.
Kostnaden debiteras medlem/hyresgäst i efterskott via Simpleko.
Städregler
Den medlem/hyresgäst som har bokat gästlägenheten är ansvarig för att städning genomförs och att deras gäster respekterar de regler och instruktioner som finns. Städutrustning finns i skåpet till vänster om badrummet.
- Dammsug och våttorka golven
- Rengör badrummets golv, toalett och handfat samt spegel och badkar
- Diska, torka och ställ tillbaka köksutrustning på märkt plats
- Torka av diskbänk och spis i trinettköket
- Töm och torka ur kylskåpet
- Torka av bord och stolar
- Vädra sängkläder
- Lås och stäng altandörr och fönster
- Brf Himmelsbågen tillämpar sopsortering för hushållssopor, plast, glas, metall, tidningar och kartong. Under diskhon i köket finns tre kärl för att underlätta sortering. Instruktioner om hur du skall sortera finns i soprummet. Nyckel till soprummet hänger på kroken inne i trinettköket. Där hänger även nycklar till altandörr och fönster.
- Om städmaterial eller andra förbrukningsprodukter börjar ta slut eller om något saknas, meddela gärna detta till: info@brfhimmelsbagen.se
Övriga regler
Den bostadsrättsmedlem eller hyresgäst som bokar gästlägenheten är ansvarig för att reglerna för gästlägenheten följs under hyresperioden och att de som bor i gästlägenheten visar hänsyn och inte stör grannar. Hänsyn gäller givetvis hela dygnet men är särskilt viktig att beakta mellan kl. 22.00–08.00
- Rökning och husdjur är inte tillåtet i gästlägenheten.
- Gästlägenheten får endast användas för ändamålet övernattning för gäster – inga fester, sammankomster eller annat är tillåtet.
- Gästlägenheten ska lämnas städad (se städregler) och möblerna ska stå som de gjorde innan besöket.
- Efter genomförd städning skall du signera checklistan för städning som sitter på insidan av städskåpet. Du som medlem/hyresgäst står då som garant för att städningen är väl genomförd.
- Om du upptäcker att något är skadat eller om du råkar ha sönder något, om det uppstår vattenläckage eller liknande, kontakta Alova.
- Om du skadar något kan du bli skyldig att ersätta detta.
Om du inte är nöjd med städning efter föregående gäst, vänligen fotografera och kontakta sedan den medlem eller hyresgäst som hyrde lägenheten innan dig (se checklista för städning i städskåpet). Om det inte löser sig meddela Styrelsen via e-post info@brfhimmelsbagen.se Kom ihåg att själv skriva upp dig på städlistan.
Tänk på att gästlägenheten tillhör vår förening och att vi alla behöver hjälpas åt för att ta hand om den!