Aktuellt

På denna sida samlar vi aktuell information.
Som boende ber vi dig registrera dig för vårt nyhetsbrev genom att skicka ett mejl till info@brfhimmelsbagen.se

Senaste Uppdateringar

  • På grund av rådande situation med Corona och smittspridningsriskerna har styrelsen beslutat att genomföra stämman med hjälp av poströster på RB´s rekommendation enligt den nya lagen som Riksdagen skapat för ändamålet. Styrelsen har tagit i beaktande att alla inte kan vara med om vi höll stämman elektroniskt så därför är poströstning det mest demokratiska sättet eftersom alla medlemmar då ges möjlighet att delta.
    Den 2 juni kommer ”kallelse” med alla tillhörande stämmohandlingar att delas ut i era postboxar. Tydliga instruktioner om hur ni skall gå tillväga finns i kuvertet. Låsta brevlådor placeras ut i varje trapphus, i passagen till tvättstugan, där man sedan lämnar sitt svarsdokument, ett per hushåll. Dessa lådor finns på plats under perioden 2-16 juni så att alla i lugn och ro kan ta del av materialet. Den 17 juni räknas sedan alla inkomna svar och prickas av mot röstlängdslistorna, precis som på en stämma och resultaten redovisas i protokollet. Senast tre veckor efter den 16 juni kommer protokollet att finnas tillgängligt för medlemmarna. (Nyhetsbrev med denna information har delgetts medlemmarna 2020-05-09)
  • Parkeringstillstånden: Vi har precis fått information av TAM att parkeringstillstånd med slutdatum 2020-03-31 gäller till den 30 juni. Korten kommer inte att behövas bytas ut och alla parkeringsvakter i området är informerade. (2020-04-30)
  • Vid infarten till Nacka Strand kommer Besqab bygga 200 lägenheter. De påbörjar  markarbeten 2020-05-08 med sprängning av berg och schakt av berg- och jordmassor som beräknas pågå under resterande del av 2020. Att bygga bostäder medför buller, trafikomläggningar och transporter. Besqab förstår att det är störande för oss som bor och arbetar i området och beklagar att det medför olägenheter. Strax innan sprängning ges korta upprepande signaler och de ber oss då att respektera vad flaggvakterna ger för instruktioner. Efter sprängning hörs en lång signal som betyder ”faran över”, det är då fritt att passera. Om ni hör de korta signalerna när ni är på väg ut från kringliggande fastigheter ber vi er att stanna inne tills den långa signalen ljuder.
    Sprängning kommer att ske på bestämda klockslag och dessa är kl 10:00, 12:00 och 14:00. Vid frågor kontakta: Oskar Andersson, projektledare: oskar.andersson@besqab.se
  • Bygget i parken mittemot är tillfälligt stoppat från den 25/3. Bygglovet upphävdes och nu har byggherren Patriam inkommit till kommunen med ett nytt reviderat förslag som alla boende i närområdet har rätt att granska. Har man frågor kan man kontakta Per Sundin på Nacka kommun: per.sundin@nacka.se
  • Boendeparkeringstillstånden för torggaraget med slutdatum 2020-03-31 kommer enligt TAM att fortsätta att gälla till 2020-04-30. Alla parkeringsvakter är informerade.
  • Från den 1 april flyttar företaget SAV in i lokalen i hus 30. Polytan är fortfarande huvudhyresgäst och hyr ut till SAV i andra hand.
  • Sprängningar i parken mittemot hus 30 och 32 skall starta måndag den 23 mars. Information har skickats ut via vårt nyhetsbrev och byggherren har satt upp lappar vid nedre entréportarna.
  • Save the Date: Föreningens årsstämma kommer att hållas den 27 maj. Kallelse kommer i era brevlådor senast 4 veckor före stämman. På grund av rådande situation med Corona kan stämman komma att skjutas upp till senast möjliga datum. Alternativ till ett traditionellt möte finns också. Vi kommer att skicka ut information löpande. Deadline för motioner är den 1/4.
  • Nybyggnation i parken mitt emot våra hus kommer att innebära sprängningsarbeten. KMP Konsult kommer att förbesiktiga alla lägenheter i hus 28, 30 och 32 och äger rum onsdag 5/2 mellan klockan 07:30 och 15:00. Observera att det inte går att lämna nyckel i lägenhetsdörrens nyckeltub, då arbetet utförs av extern firma. Besiktningen omfattar samtliga lokaler, lägenheter och allmänna utrymmen i hus 28, 30 och 32. Om en skada, mot förmodan, skulle uppstå i lägenhet under sprängningsarbetet, är det viktigt att lägenhetens skick är dokumenterat innan sprängningarna startar. Det är därför av vikt att alla boende bereder tillträde till sina lägenheter vid besiktningen. Medlem som inte lämnat tillträde vid besiktningen, kan få svårt att erhålla skadestånd för åtgärd av skador uppkomna i samband med sprängningarna. Kan du inte vara hemma – kontakta KMP för tidsbokning eller annan överenskommelse: jonna.brick@kmpkonsult.se samt tel. 0700-941783.Efter avslutade sprängningsarbeten aviserar KMP konsult efterbesiktning. Denna info har även delats ut i brevlådorna till alla berörda boende. Vi återkommer med datum när sprängningarna skall ske, besiktning är steg 1 i processen.
  • TAM har nya boendeparkeringstillstånd för 2020 som kommer att delas ut torsdag 19/12 i era postboxar  – så öppna postboxen försiktigt eftersom tillståndet är litet. De som anmält behov av två tillstånd har fått det. Dessa gäller från 2020-01-01 till 2020-03-31. Innan det blir en gemensamhetsanläggning sköter TAM och Parking Partner hanteringen av garaget. Här kan ni läsa info om kommande prisjusteringar i TAM´s regi 2020 >Info parkering 201912

2020

  • Gällande Garaget så har vi inte fått någon ny kod efter den 1/12, det är taggarna som gäller nu. På baksidan finns det 4 siffror och de används som kod mellan 22-06. Har ni övriga frågor, vänligen vänd er till TAM som sköter garaget, felanmälan tel. 08-718 11 19
  • Nya tvättmaskiner kommer att installeras under kommande veckor i november. Även den trasiga torktumlaren i hus 24 kommer att bytas ut. Anslag sitter uppe i varje trapphus.
  • De cykelställ som fanns bakom husen på Brandgatan har tagits bort och kommer nu i november att ersättas med nya. Nu hoppas vi att vi får ordning och reda bland cyklarna på brandgatan.
  • Torggaraget – nya kortläsare håller på att monteras i Torggaraget. Den kod som gäller fram till den 1/12 2019 är 5899. Ni som svarade på vårt utskick gällande passerkort kommer att i vecka 45 (från den 5 november) få dessa nya taggar i era postboxar. Boendeparkeringstillstånden gäller som vanligt tills vidare.
  • Föreningen har haft problem med att boende som renoverar lämnar sina Big Bags för länge på gatan eller dumpar dem där för oss andra att ta hand om. Vid renoveringar där man använder Big Bags måste de forslas bort dagligen. Det är du som renoverar som ansvarar för detta och firman du anlitar måste ha korrekt information om vad som gäller. Föreningen har rätt att debitera omkostnaderna till den ansvarige medlemmen om det behövs åtgärder för att forsla bort skräpet.
  • Utomhusmiljöerna gås igenom under oktober och vi lägger ny kantsten och grus vid stuprännorna så att vatten inte samlas mot våra fasader. Nya stenpartier tillkommer och gamla stenpartier lagas, bland annat den vid sandlådan mellan husen. Bänkar renoveras och får nya sittytor.
  • Finlarm kommer att utföra ett serverbyte för bokningssystemet onsdagen den 18/9. Spetsudden går ut med information till samtliga boende. Uppdateringen medför att access till bokningssystemet från och med onsdag 18/9 sker genom ny webbadress. Observera att bokningssystemet helt ligger nere under denna dag. I och med detta uppdateras även applikationen till smartphone med ny webbadress. Inloggningsuppgifterna förblir desamma. Du kan läsa mer här > serverflytt
  • Parkeringstillstånden som är utfärdade till den 30 juni 2019 kommer att gälla till den sista december 2019. Parkeringsvakterna är informerade och kommer inte att utfärda böter om tillståndet även har en giltig biljett.
  • Hissrenoveringarna sätter i gång i början av september med start i hus 32. Lappar sitter uppe och all information gällande detta har skickats ut i nyhetsbrev.
  • Målning av tvättstugor och soprum sker i slutet av augusti. Lappar kommer att sättas upp och nyhetsbrev skickas ut.
  • Korrigering av avrinningsplattor mot husen sker i augusti/september.
  • Tvätt av fasader med högtryck sker i mitten av augusti. Nyhetsbrev skickas ut i samband med detta,
  • Gällande våra boendeparkeringstillstånd så gäller de fram till och med juni. TAM och GA-anläggningen tittar på om våra tillstånd skall få löpa på till dess anläggningen är klar i slutet av september eller om vi behöver nya mellan juni och september. Vi återkommer så snart vi har fått besked.
  • I dagarna kommer kallelse till årsstämman som är den 20 maj. Om du är intresserad av att läsa Förvaltningsberättelsen och årsredovisningen i en osignerad version som kan komma att justeras något innan stämman fastställer den så ligger den under Medlemmar i menyn (log-in), sedan väljer du Förvaltningsberättelser > 2018.
    Notera att alla dokument skall vara klara senast 2 veckor innan stämman, det vill säga senast den 6 maj. Efter det är den slutgiltiga versionen klar att laddas ner. Efter stämman läggs sedan även den signerade versionen upp på hemsidan.
  • Är du intresserad av att vara med i vår styrelse? Under april kommer valberedningen ta emot förslag och arbeta för att fylla platserna i vår styrelse. Styrelsemedlemmar har ekonomisk ersättning samt arbetar proaktivt för en bättre boendemiljö och driften av våra fem hus. Gå in under Medlemmar -> Valberedning för kontaktuppgifter samt att anmäla ditt intresse!
  • Områdesinfo februari 2019: trappan mellan kajen och JV Svenssons torg  är avstängd för ombyggnation. Arbetet kommer att pågå fram till november och trappan kommer att vara avstängd hela ombyggnadsperioden.
  • Från och med 1 januari 2019 är vår ekonomiska förvaltare Förvaltning i Östersund. Ni hittar all kontaktinfo i menyn under Förvaltning. Vår nya förvaltare har även skickat all information gällande avier för avgiften/hyran brevledes till alla boende.
  • Nya Parkeringstillstånd för boendeparkering för kommande år 2019 har nu delats ut till alla boende. Har ni frågor kontakta: info@brfhimmelsbagen.se

2019

  • På samma sätt som förra året, har vi ordnat med en julgransinsamling. Platsen för din julgran är bakom hus 32 på stenhällen vid sidan om gångvägen, (brandgatan) till helgen den 5-6 Januari. Måndag morgon den 7:e januari fraktas de bort.
    Annars är det någon av kommunens insamlingsplatser som gäller, se Nacka kommuns hemsida.
  • Gästlägenheten kan bokas för övernattningar från måndag den 17/12 klockan 16:00. Spetsudden är vår partner gällande gästlägenheten och de svarar på frågor gällande bokningar, felanmälningar eller om man behöver hjälp. Mer info finns att läsa här på hemsidan i menyn under Gästlägenhet.
  • Nacka Kommun / Nacka vatten & avfall har haft stora problem med hämtning av matavfall de senaste veckorna (v. 46-v. 47), med trasiga bilar och sjukdomar som grund till problemen. De har nu hämtat det mesta och allt kommer förhoppningsvis att fortsätta som vanligt.
  • Brandsläckare finns i gemensamma utrymmen, likaså nya nödutgångsskyltar
  • Nya städattiraljer har ställts in i våra tvättstugor
  • Nya sopkärl har ställts in i soprummen. De är bruna och skall innehålla endast matavfall, inget annat. Startkit för detta finns att hämta i soprummen. Nacka kommun tömmer dessa kärl två gånger per vecka. Mer information om vår sophantering finns i menyn under trivselregler.
  • Denna overkliga värme gör att vi gärna öppnar fönster, även i våra tvättstugor. Tänk då på att stänga efter dig så att de inte står öppna under natten.
  • Under september månad kommer vi att påbörja renoveringarna av plåten uppe på takterrasserna. Arbeten kommer att utföras högst upp i samtliga hus. Mer information kommer att skickas ut innan starten.
  • Våra hängrännor och stuprör börjar bli gamla och vi måste alla vara rädda om dem tills det är dags att byta ut dem, då det är ett omfattande arbete och en stor kostnad. Vänligen häll inte ut badpooler, vattentunnor eller andra stora vattenvolymer i hängrännorna från takterrasserna – de klarar inte av de stora mängderna. Risken finns att de spricker i plåten och orsakar vattenläckor och fuktskador in i husen.
  • Sänkta avgifter! Som ni sett på era avier så har vi sänkt avgiften från den 1 juli 2018 för samtliga boende i bostadsrätt. Detta kunde genomföras då föreningens ekonomi är god.
  • Föreningsstämma genomförd med val av ny styrelse.
  • Kallelse till föreningsstämma för år 2018. Datum 2018-05-26, kl 10.15-12.00 (Obs ny tid)
  • Information om det nya Parkerings GA och vad som gäller från 1 April 2019
  • Julgransinsamling 6-7 Januari

2018

  • Byte teknisk förvaltare till Spetsudden
  • Ownit’s fibernätverk är nu aktiverat
  • Information om DP3, marköverlåtelse och servitut: https://brfhimmelsbagen.se/omradet/
  • Uppdatering om att detaljplan 3 Norra Nacka Strand planeras antas av kommunalfullmäktige i Okt 2017.
  • Information om att Fiber kommer installeras under 2017, med grupp avtal för bredband (Avgifter)
  • Registreringsbevis stämplat av bolagsverket med ändrad styrelse, revisor och stadgar publicerat.
  • Diverse uppdatering baserat på årsstämman 7 maj 2017. Se styrelse, föreningen och kallelse.
  • Kallelse till ordinarie föreningsstämma 7 maj kl 11.00
  • Tvätt av balkonger
    • Vi i styrelsen har beställt tvätt av utsida på alla våra balkonger p.g.a. att det är flera av balkongerna som har mycket mossa på utsidan. Då det är svårt att själv rengöra det här snyggt kommer ett företag att göra rent.
      De kommer till oss den 27 april kl. 07.00 och skall vara klara den 28/4.
      Ta in era tillhörigheter från er balkong. De börjar på våning 7 både på sjösidan och sedan brandgatan så det kommer rinna ner på balkongerna under.
      Parkera inte på gatan under den här tiden.Skyliften behöver platsen på gatan för att kunna utföra det här jobbet.
    • Balkongerna mellan husen (med spjälor) kommer inte rengöras.
  • Papperskorgarna på brandgatan blir snabbt fulla – får ej användas för hushållssopor 
  • Kallelse till Föreningsstämma den 19 Mars kl 11.00, se Kallelse.
  • Boka in 19 mars kl 11-13.00 i kalendern, då vi kommer ha ett informationsmöte/extra föreningsstämma. Vi återkommer med kallelse under veckan. Syftet är att informera, fånga upp synpunkter samt beslut om ändrade stadgar. Det senare för att modernisera och anpassa oss till ändringar gällande brf lagen som trädde i kraft förra året. Att ändra stadgarna kräver godkännande av två stämmor. Återkommer med kallelse under kommande vecka.
  • Vår förvaltare Restate har m.h.a. en konstruktör haft uppdraget att undersöka om de bärande inre väggarna i vardagsrummet kan öppnas eller bäras av på något sätt, då det har varit en förfrågan från en del boende. På rekommendation av Restate och konstruktören, har styrelsen beslutat att inte tillåta några ändringar i dessa bärande väggar. Det finns ett tungt skäl: Alla våningsplan och lägenheter har exakt samma konstruktion och väggarna därmed samma vertikal position. Vi måste ta beslut baserat på likhetsprincipen, vilket innebär att alla medlemmar på samtliga våningsplan skall ges samma rätt att bygga om. Ett sådant scenario skull kunna äventyra bärighet och stabilitet i våra hus.

2017

  • För att underlätta för alla boende har vi beställt julgranshämtning. Ni kan lägga granen på brandgatan utanför 32:an där det finns en plats uppmärkt med koner. Upphämtning sker den 9:e januari, så lämna granen senast nu på söndag kväll den 8:e. Om ni vill ha kvar granen längre har kommunen en uppsamlingsplats i Jarlaberg där kan man lämna granen helgen den 14-15:e januari. Självklart går det också att lämna granen på återvinningscentralerna. 
  • Diverse uppdateringar av hemsidan av design, omformulering text och med ny logotype
  • Parkeringstillstånd 2017 utdelade till boende.
  • Informationsbrev-brf-dec-2016 – med information om vad som hänt sedan tillträdet (18 Dec)
  • Några aktuella saker som vi vill uppmärksamma alla på (12 Dec)
    1. Restate har gjort en inventering av våra förråd, för att säkerställa att alla lägenheter har ett förråd. Många har visat sig vara omärkta och låsta. Det ingår endast ett förråd per lägenhet och ifall du har har mer än ett, är det angeläget att snarast tömma och lämna tillbaka det ena. Information kommer skickas ut separat från Restate med post, med en lapp för att märka upp ditt förråd.
    2. OK att installera kolfilterfläkt under förutsättning att du följer vissa villkor och att det sker professionell injustering av ventilation med protokoll på bekostnad av den boende. Innan installation sker måste du kontakta Restate för instruktioner och råd.
    3. Efter diskussion med TAM kommer parkeringsreglerna längs Augustendalsvägen förändras till det bättre för de boende. Det blir 1-timme P-skiva istället för 30 minuter. Dessutom blir det boendeparkering hela dygnet på helger. Håll koll på skyltningen, då vi inte vet exakt när de nya reglerna införs.
    4. Boendetillstånd parkering – Eventuellt fortsätter 2016 års tillstånd gälla tillsvidare under 2017, då en gemensamhetsanläggning är planerad till mitten av nästa år. Alternativt kommer vi dela ut nya boendetillstånd innan årsskiftet. Vi återkommer med mer information när vi vet vad som gäller.
    5. Sopkärlen blir snabbt fulla, framförallt för pappersförpackningar, så skölj ur och vik ihop förpackningar och kartonger så tar det mindre plats och luktar mindre. Följ anvisningarna för sortering.
    6. Vi vill påminna om de regler och rutiner som gäller vid renovering. Dessa finns för att ta hand om och skydda våra hus, dina grannars och din egen lägenhet. För allas trivsel tänk på att renovering som kan störa andra boende får enbart ske mellan kl. 08.00 – 17.00 på vardagar. Övrig tid får ändring som medför oljud/störningar inte ske.
  • Information om skanska-the-view-dec-2016 planerade byggaktiviteter i december.
  • Föreningen har en sluten Facebook grupp för föreningens medlemmar.