Aktuellt

På denna sida kommer vi att samla information av tillfällig karaktär samt en ändringslogg. Som boende ber vi dig registrera dig för vårt nyhetsbrev genom att skicka ett mejl till info@brfhimmelsbagen.se

Senaste Uppdateringar

  • Parkeringstillstånden som är utfärdade till den 30 juni 2019 kommer att gälla till den sista augusti 2019. Parkeringsvakterna är informerade och kommer inte att utfärda böter om tillståndet även har en giltig biljett.
  • Gällande våra boendeparkeringstillstånd så gäller de fram till och med juni. TAM och GA-anläggningen tittar på om våra tillstånd skall få löpa på till dess anläggningen är klar i slutet av september eller om vi behöver nya mellan juni och september. Vi återkommer så snart vi har fått besked.
  • I dagarna kommer kallelse till årsstämman som är den 20 maj. Om du är intresserad av att läsa Förvaltningsberättelsen och årsredovisningen i en osignerad version som kan komma att justeras något innan stämman fastställer den så ligger den under Medlemmar i menyn (log-in), sedan väljer du Förvaltningsberättelser > 2018.
    Notera att alla dokument skall vara klara senast 2 veckor innan stämman, det vill säga senast den 6 maj. Efter det är den slutgiltiga versionen klar att laddas ner. Efter stämman läggs sedan även den signerade versionen upp på hemsidan.
  • Är du intresserad av att vara med i vår styrelse? Under april kommer valberedningen ta emot förslag och arbeta för att fylla platserna i vår styrelse. Styrelsemedlemmar har ekonomisk ersättning samt arbetar proaktivt för en bättre boendemiljö och driften av våra fem hus. Gå in under Medlemmar -> Valberedning för kontaktuppgifter samt att anmäla ditt intresse!
  • Områdesinfo februari 2019: trappan mellan kajen och JV Svenssons torg  är avstängd för ombyggnation. Arbetet kommer att pågå fram till november och trappan kommer att vara avstängd hela ombyggnadsperioden.
  • Från och med 1 januari 2019 är vår ekonomiska förvaltare Förvaltning i Östersund. Ni hittar all kontaktinfo i menyn under Förvaltning. Vår nya förvaltare har även skickat all information gällande avier för avgiften/hyran brevledes till alla boende.
  • Nya Parkeringstillstånd för boendeparkering för kommande år 2019 har nu delats ut till alla boende. Har ni frågor kontakta info@brfhimmelsbagen.se
  • På samma sätt som förra året, har vi ordnat med en julgransinsamling. Platsen för din julgran är bakom hus 32 på stenhällen vid sidan om gångvägen, (brandgatan) till helgen den 5-6 Januari. Måndag morgon den 7:e januari fraktas de bort.
    Annars är det någon av kommunens insamlingsplatser som gäller, se Nacka kommuns hemsida.
  • Gästlägenheten kan bokas för övernattningar från måndag den 17/12 klockan 16:00. Spetsudden är vår partner gällande gästlägenheten och de svarar på frågor gällande bokningar, felanmälningar eller om man behöver hjälp. Mer info finns att läsa här på hemsidan i menyn under Gästlägenhet.
  • Nacka Kommun / Nacka vatten & avfall har haft stora problem med hämtning av matavfall de senaste veckorna (v. 46-v. 47), med trasiga bilar och sjukdomar som grund till problemen. De har nu hämtat det mesta och allt kommer förhoppningsvis att fortsätta som vanligt.
  • Brandsläckare finns i gemensamma utrymmen, likaså nay nödutgångsskyltar
  • Nya städattiraljer har ställts in i våra tvättstugor
  • Nya sopkärl har ställts in i soprummen. De är bruna och skall innehålla endast matavfall, inget annat. Startkit för detta finns att hämta i soprummen. Nacka kommun tömmer dessa kärl två gånger per vecka. Mer information om vår sophantering finns i menyn under trivselregler.
  • Denna overkliga värme gör att vi gärna öppnar fönster, även i våra tvättstugor. Tänk då på att stänga efter dig så att de inte står öppna under natten.
  • Under september månad kommer vi att påbörja renoveringarna av plåten uppe på takterrasserna. Arbeten kommer att utföras högst upp i samtliga hus. Mer information kommer att skickas ut innan starten.
  • Våra hängrännor och stuprör börjar bli gamla och vi måste alla vara rädda om dem tills det är dags att byta ut dem, då det är ett omfattande arbete och en stor kostnad. Vänligen häll inte ut badpooler, vattentunnor eller andra stora vattenvolymer i hängrännorna från takterrasserna – de klarar inte av de stora mängderna. Risken finns att de spricker i plåten och orsakar vattenläckor och fuktskador in i husen.
  • Sänkta avgifter! Som ni sett på era avier så har vi sänkt avgiften från den 1 juli 2018 för samtliga boende i bostadsrätt. Detta kunde genomföras då föreningens ekonomi är god.
  • Föreningsstämma genomförd med val av ny styrelse.
  • Kallelse till föreningsstämma för år 2018. Datum 2018-05-26, kl 10.15-12.00 (Obs ny tid)
  • Instruktioner för bokning av tvättstuga och porttelefon.
  • Plan för avslutande av renovering trapphus (2018-04-17)
  • Information om det nya Parkerings GA och vad som gäller från 1 April 2019
  • Dags att hämta ut nyckeln till våra nya trapphus. 
  • Renovering av trapphus och nytt låssystem (30 januari)
  • Föreningen är nu 116 bostadsrätter, då en vakant hyreslägenhet har sålts och upplåtits till bostadsrätt (23 Jan)
  • Ny blankett och information om renovering (10 Jan 2018)
  • Julgransinsamling 6-7 Januari
  • Byte av teknisk förvaltare från 1 Januari, se förvaltning
  • 2018

  • Byte teknisk förvaltare (3 dec 2017)
  • Ownit’s fibernätverk är nu aktiverat (6 November 2017)
  • Uppdatering om fiberprojekt med planerad driftsättning 30 oktober 2017. Ny meny Bredband och TV. (22 oktober)
  • Information om underhåll stödväggar mot brandgatan och grund i 28:an. (16 oktober)
  • Informationsbrev Området Nacka Strand Live September/Oktober (5 sept)
  • Vi är nu 115 bostadsrätter då föreningen sålt en hyresrätt där tillträde skett. Ytterligare en lägenhet är ute för försäljning inom kort. (1 sept)
  • Informationsbrev Augusti 2017
  • Information om DP3, marköverlåtelse och servitut: https://brfhimmelsbagen.se/omradet/ (15 Aug)
  • Uppdatering om att detaljplan 3 Norra Nacka Strand planeras antas av kommunalfullmäktige i Okt 2017.  Området (12 Juli)
  • Uppdatering om fiber projektet, se Projekt (12 Juli)
  • Ny sida med information om pågående projekt Projekt (4 Juni)
  • Information om att Fiber kommer installeras under 2017, med grupp avtal för bredband (Avgifter) (3 Juni)
  • Registreringsbevis stämplat av bolagsverket med ändrad styrelse, revisor och stadgar publicerat.(25 maj)
  • Diverse uppdatering baserat på årsstämman 7 maj 2017. Se styrelse, föreningen och kallelse. (7 maj)
  • Årsredovisning och revisionsberättelse för godkännande på stämman publicerad under Kallelse. (29 April)
  • Det finns ett större förråd i 32:an som vi på sikt skall hyra ut, när vi väl säkerställt att vi har tillräckligt med förråd för föreningen och lägenheterna. Tillsvidare går det bra att låna förrådet för kortsiktig (max en månad) magasinering av möbler vid renovering. Vi återkommer med mer information om hur detta går till rent praktiskt. (22 april)
  • Kallelse till ordinarie föreningsstämma 7 maj kl 11.00 (21 April)
  • Tvätt av balkonger
    • Vi i styrelsen har beställt tvätt av utsida på alla våra balkonger pga. att det är flera av balkongerna som har mycket mossa på utsidan. Då det är svårt att själv rengöra det här snyggt kommer det komma ett företag och göra rent.
      De kommer till oss den 27 april kl. 07.00 och skall vara klara den 28/4.
      Vi kommer behöva hjälpas åt med två saker:
      Ta in era tillhörigheter från er balkong.
      De börjar på våning 7 både på sjösidan och sedan brandgatan så det kommer rinna ner på balkongerna under.
      Parkera inte på gatan under den här tiden.
      Skyliften behöver platsen på gatan för att kunna utföra det här jobbet.
    • Balkongerna mellan husen (med spjälor) kommer inte rengöras.
  •  Förslag på förtydligande av föreslagna stadgar  under kallelse (14 mars)
  • process och mall för motioner till ordinarie föreningsstämma under kallelse (14 mars)
  • Papperskorgarna på brandgatan blir snabbt fulla – får ej användas för hushållssopor (14 mars)
  • Föreningen är nu 114 bostadsrätter då ytterligare en lägenhet har upplåtits till medlem (27 Feb)
  • Kallelse till Föreningsstämma den 19 Mars kl 11.00, se Kallelse.
  • 113 bostadsrätter då ytterligare en bostadsrätt har upplåtits till medlem (22 Feb)
  • Flyttat policy för andrahandsuthyrning till sin egen meny (19 Feb)
  • Döpt om menyn historik till ”Medlemmar” för information som är endast för medlemmar och lösenordsskyddad. Denna meny har nu tre under menyer: kallelse, valberedning och dokument (användbara formella dokument för medlemmar).
  • Boka in 19 mars kl 11-13.00 i kalendern, då vi kommer ha ett informationsmöte/extra föreningsstämma. Vi återkommer med kallelse under veckan. Syftet är att informera, fånga upp synpunkter samt beslut om ändrade stadgar. Det senare för att modernisera och anpassa oss till ändringar gällande brf lagen som trädde i kraft förra året. Att ändra stadgarna kräver godkännande av två stämmor. Återkommer med kallelse under kommande vecka. (19 Feb)
  • Föreningens vakanta hyreslägenhet är nu såld, innebär att vi nu är 112 bostadsrätter av 125 lägenheter – en anslutningsgrad på nästan 90%! (19 Feb)
  • Vår förvaltare Restate har m.h.a. en konstruktör haft uppdraget att undersöka om de bärande inre väggarna i vardagsrummet kan öppnas eller bäras av på något sätt, då det har varit en förfrågan från en del boende. På rekommendation av Restate och konstruktören, har styrelsen beslutat att inte tillåta några ändringar i dessa bärande väggar. Det finns ett tungt skäl: Alla våningsplan och lägenheter har exakt samma konstruktion och väggarna därmed samma vertikal position. Vi måste ta beslut baserat på likhetsprincipen, vilket innebär att alla medlemmar på samtliga våningsplan skall ges samma rätt att bygga om. Ett sådant scenario skull kunna äventyra bärighet och stabilitet i våra hus. (19 Feb)
  • Två bostadsrätter har upplåtits till medlemmar, vilket innebär att vi nu är 111 bostadsrätter, 13 hyresrätter och en vakant lägenhet (1 Feb)
  • Trafikljus installeras på Augustendalsvägen, se Området
  • 2017

  • För att underlätta för alla boende har vi beställt julgranshämtning. Ni kan lägga granen på brandgatan utanför 32:an där det finns en plats uppmärkt med koner. Upphämtning sker den 9:e januari, så lämna granen senast nu på söndag kväll den 8:e. Om ni vill ha kvar granen längre har kommunen en uppsamlingsplats i Jarlaberg där kan man lämna granen helgen den 14-15:e januari. Självklart går det också att lämna granen på återvinningscentralerna. 
  • Diverse uppdateringar av hemsidan av design, omformulering text och med ny logotype
  • Parkeringstillstånd 2017 utdelade till boende.
  • Informationsbrev-brf-dec-2016 – med information om vad som hänt sedan tillträdet (18 Dec)
  • Några aktuella saker som vi vill uppmärksamma alla på (12 Dec)
    1. Restate har gjort en inventering av våra förråd, för att säkerställa att alla lägenheter har ett förråd. Många har visat sig vara omärkta och låsta. Det ingår endast ett förråd per lägenhet och ifall du har har mer än ett, är det angeläget att snarast tömma och lämna tillbaka det ena. Information kommer skickas ut separat från Restate med post, med en lapp för att märka upp ditt förråd.
    2. OK att installera kolfilterfläkt under förutsättning att du följer vissa villkor och att det sker professionell injustering av ventilation med protokoll på bekostnad av den boende. Innan installation sker måste du kontakta Restate för instruktioner och råd.
    3. Efter diskussion med TAM kommer parkeringsreglerna längs Augustendalsvägen förändras till det bättre för de boende. Det blir 1-timme P-skiva istället för 30 minuter. Dessutom blir det boendeparkering hela dygnet på helger. Håll koll på skyltningen, då vi inte vet exakt när de nya reglerna införs.
    4. Boendetillstånd parkering – Eventuellt fortsätter 2016 års tillstånd gälla tillsvidare under 2017, då en gemensamhetsanläggning är planerad till mitten av nästa år. Alternativt kommer vi dela ut nya boendetillstånd innan årsskiftet. Vi återkommer med mer information när vi vet vad som gäller.
    5. Sopkärlen blir snabbt fulla, framförallt för pappersförpackningar, så skölj ur och vik ihop förpackningar och kartonger så tar det mindre plats och luktar mindre. Följ anvisningarna för sortering.
    6. Vi vill påminna om de regler och rutiner som gäller vid renovering. Dessa finns för att ta hand om och skydda våra hus, dina grannars och din egen lägenhet. För allas trivsel tänk på att renovering som kan störa andra boende får enbart ske mellan kl. 08.00 – 17.00 på vardagar. Övrig tid får ändring som medför oljud/störningar inte ske.
  • Information om skanska-the-view-dec-2016 planerade bygg aktiviteter i december.
  • nu 108 bostadsrätter då ytterligare en medlem har förvärvat sin lägenhet (12 Nov)
  • Ny sida och information om Skanska bygget. (8 Nov)
  • Förslag på ny policy för andrahandsuthyrning och tillstånd (8 Nov)
  • Föreningen har en sluten Facebook grupp för föreningens medlemmar.