FAQ – frågor och svar

Här nedan listar vi några frågor och svar som är vanligt förekommande.

Störande ljud som t.ex. borrning och hammarslag medför får ej förekomma efter klockan 17 vardagar samt under helger.

Var får jag tag i Parkeringstillstånd för boende?
Svar: maila till info@brfhimmelsbagen.se så lämnar vi ett i din brevlåda.

Kan jag byta förråd med min granne?
Svar: Nej. Förrådsutrymmena ägs formellt av föreningen och tillhör inte lägenheterna. Föreningen har tilldelat alla lägenheter varsitt förråd. Maila info@brfhimmelsbagen.se om ni
har önskemål så undersöker vi saken.

Jag är nyinflyttad och har inga inloggningsuppgifter till bokningssystemet?
Svar: Inloggningsuppgifterna, liksom alla nycklar samt boknings-tagg skall lämnas över av säljaren. Sedan kan du sätta ditt eget lösenord.
Instruktioner, efter att du fått inloggningsuppgifterna finns på sidan med vårt bokningssystem till tvättstuga och portar.

Får man röka på balkongerna?
Svar: Enligt gällande lagstiftning är det tillåtet att röka i sin lägenhet samt uteplats/balkong. Vi ser dock gärna att man visar så mycket hänsyn man kan till sina grannar.

Kan man mata fåglarna?
Svar: Vi har inte skrivit i våra stadgar att det är förbjudet att mata fåglarna men vi anser det olämpligt då skräp kan falla ned på din grannes balkong.

Vad gäller vid grillning?
Svar: I våra trivselregler står det att det är förbjudet med kolgrillning men tillåtet att använda elgrill och gasolgrill. Du skall förvara dina gastuber utomhus i ett brandsäkert/plåtskåp och får under inga omständigheter förvaras i våra förråd.

Kan jag ha en större barnpool eller badtunna på min balkong/terrass?
Svar: Nej, det är inte tillåtet på grund av att vikten blir en risk samt om poolen går sönder kan det bli vattenskador både hos dig och dina grannar. Dessutom får man inte tömma ut dessa vattenmängder i våra stuprännor då de ej klarar den omfattande vattenmängden och går sönder.

Jag bor i hyresrätt och skall flytta. Kan jag överlåta min lägenhet till en närstående?
Svar: Nej, du har bytesrätt till annan hyresrätt eller att säga upp ditt hyreskontrakt.

Jag har problem med mitt internet, kan föreningen byta leverantör?
Svar: Vissa medlemmar har hört av sig om problem med sin internetuppkoppling nu när de flesta jobbar hemifrån.
I de flesta fallen härrör problemen inte från OwniIT utan i wifi anslutningen inom hemmets väggar. Detta eftersom wifi kommunikation
måste använda ett av två begränsade frekvensband (2.4 och 5Ghz). Alla enheter inom hörbart avstånd, även grannarnas enheter, måste samsas om
dessa frekvensband och turas om att ”prata”. Vilket leder till att prestanda och latens blir oförutsägbar, beroende på hur aktiva andra enheter är.

Det finns generellt två åtgärder att ta till för att förbättra situationen. Om möjlighet finns, använd nätverkskabel, det eliminerar wifi problemet helt.
Är det inte möjligt att använda trådad uppkoppling kan man försöka justera vilken kanal wifi nätet befinner sig på. Frekvensbandet är indelat i kanaler,
för att det ska kunna nyttjas mer effektivt. Accesspunkten (Inteno-lådan i väggen) väljer själv en kanal, vilket inte sällan råkar bli samma som
flera andra nät.
Öppna en webbläsare mot http://192.168.1.1 och logga in med uppgifterna som står på Inteno-lådan. Under Wifi konfiguration finner du
alternativ för att välja kanal. Denna brukar vara inställd på Auto, välj en kanal som har mindre belastning.
För att lista ut hur kanalerna är belastade kan man hämta ner appar till telefonen, sök på ”wifi analyzer” i lämplig appstore.
Detta löser inte problemen helt men kan mildra symtomen.

Jag har problem med att säkringar löser ut av sig själv, behöver jag dra om elkablaget i lägenheten?
Svar: I flera lägenheter i föreningen har man problem med säkringar som löser ut av sig själv, även utan belastning.

Det ser ut som att dvärgbrytarna/automatsäkringarna i våra lägenheter är av dålig kvalitet. Flera medlemmar har lyckats bli av med
problemet genom att byta till nya säkringar. Detta behöver utföras av en elektriker, dock är arbetet snabbt utfört och materialkostnaden låg.

Ett annat problem kan vara överbelastning av en säkring. Oftast finns flera uttag och apparater kopplade till en säkring, varpå säkringen löser ut om
apparaterna samtidigt drar mer ström än säkringen klarar av.
Alla uttag, förutom spisen, är avsäkrade med 10A. Detta innebär att man totalt kan belasta en säkring med 230V * 10A = 2300W.
Till exempel en vattenkokare (2000W) och mikrovågsugn (1000W) på samma säkring orsakar alltså problem. En tvättmaskin (2000W) och torktumlare (2000W)
på samma säkring kommer med lätthet överskrida tillåten ström om de körs samtidigt.
Alla apparater har en märkning som visar hur mycket ström de kan dra, kontrollera dessa för att reda ut om överbelastning är det som orsakar att säkringar
löser ut. I så fall kan man behöva koppla apparater till andra uttag eller låta bli att köra dessa samtidigt.